PROJECTE DE L'HORT ESCOLAR 2011-2012

L’HORT DE L’ESCOLA MONTOLIU 2011-2012



Enguany hem fet un canvi en el disseny de l’hort, fent servir el mètode anomenat “parades en crestall” ideat a Mallorca per Gaspar de Caballero de Segovia i seguit per moltes escoles. Està basat en el respecte i l’observació de la natura i no utilitza cap producte fitosanitari ni adob químic. És un mètode que requereix un esforç més gran a l’hora de posar-ho en marxa en quan a feina i a pressupost però el manteniment és més fàcil.

Plànol de l’hort.






















Es fan 4 parades en crestall: rectangles de terra de 1.5 x 6 m recoberts de compost sense barrejar amb la terra (com passa als boscos) amb maons enmig per poder plantar sense trepitjar el terra de l’hort i s’instal·la un sistema de rec per goteig.

Es planta de manera més densa que un conreu normal: no surten tantes herbes i s’aprofita més l’humitat. Plantem tenint en compte les associacions: lleguminoses i crucíferes/ compostes, quenopodiàcies i cucurbitàcies/ umbel·líferes i liliàcies i solanàcies. Després de cada cicle es farà una rotació de conreus. Enmig de les verdures es planten aromàtiques per afavorir la presència d’insectes beneficiosos per l’hort.

A part de les parades decidim plantar carxofes i maduixeres en els extrems de l’hort doncs són plantes plurianuals. També plantarem calçots, patates i cereals en algun altre racó doncs creiem que és interessant que els nens i nenes vegin altres tipus de plantes que per les seves característiques no formen part de la rotació de les parades en crestall.

Tenim un compostador per poder fer el nostre adob a partir de les restes orgàniques de la cuina. Cada dia els nens i nenes més grans que es queden a dinar porten la brossa orgànica i de tant en tant hi afegim branquetes perque no es compacti i tingui una bona aireació.

Entre l’hort i la pista plantarem un clos per tenir més varietat d’espècies vegetals i que pugui ser un petit refugi de fauna útil per l’hort. Hi plantarem espècies autòctones: ginesta, marfull, murtra i tamarius.

També tenim una zona amb aromàtiques: menta, tarongina, espígol, farigola, sàlvia,… que mirarem d’ampliar amb més varietat de plantes.

A l’hivern està previst plantar diferents arbres fruiters: mandariner, albercoquer, perera, cirerer, prunera i ametller. Hem contactat amb el Xavier Giménez que treballa en la conservació de varietats tradicionals. Són varietats més resistents a les plagues i que corren el perill de perdre’s. A la primavera ell podria fer un taller explicant la importància de recuperar aquestes varietats tradicionals i ensenyant com es fan els empelts. També volem plantar algun cep o parra i un ginjoler.



FUNCIONAMENT:



  • Activitat setmanal amb els nens i nenes de 4t de primària: dimecres al matí la meitat de l’aula baixa a l’hort i la resta es queda a l’aula fent activitats relacionades amb l’hort. Al cap de mitja hora s’intercanvien els grups
  • Activitats puntuals amb els nens i nenes d’Educació Infantil
  • Trobades de treball amb famílies de l’escola: una o dues al trimestre per fer tasques de manteniment general de l’hort o feines concretes d’infraestructura: caseta d’eines, estació metereològica,…
  • Comissió mixta mestres i mares: reunions de seguiment del projecte a l’escola.


CALENDARI DEL PRIMER TRIMESTRE:



Octubre
Dim 5
Comença l’activitat: planificació
Dis 7
Jornada de treball amb les famílies
Dim 19
Plantem faves i pèsols, cols, bròquils i col-i-flors
Dim 26
Plantem espinacs, bledes, enciams, alls i calçots


Novembre
Dim 2
Plantem alls i maduixeres
Dim 9
Replantem enciams i bledes, posem xarxa
Dim 16
Plantem cebes i porros
Dim 23
Plantem el clos: ginesta, marfull
Dis 26
Jornada de treball amb les famílies
Dim 30
Plantem cereals: blat, ordi i civada


 Desembre
Dim 7
Plantem faves i pèsols
Dim 14
Plantem enciams




INICIATIVES



DIARI DEL PAGÈS
Llibre de notes fet pels nens i nenes on cada setmana un d’ells anota una experiència, curiositat, enganxa una fulla, imprimeix una foto del que s’ha fet aquell dia, apunta una recepta de cuina… i s’ho emporta a casa per ensenyar-ho i compartir-ho amb la família.


MERCAT
A  la primavera i prenent com a exemple una escola de Sta Coloma de Farners, https://sites.google.com/site/naturaalpati/el-nostre-mercat proposem de fer un mercat els divendres a l’hora d’acabar l’escola on els nens i nenes vénen a les famílies els productes de l’hort: verdures i aromàtiques. Els diners es destinen a manteniment de l’hort.

BLOC DE L’HORT
Fer un bloc on els nens i nenes després de fer l’activitat puguin penjar les fotos que han fet i posar un comentari. On hi hagi enllaços d’altres experiències interessants d’horts escolars, de l’estació metereològica de la Riera, d’ampliació de temes que estem treballant: plantes aromàtiques, ocells,…



PROPOSTES D’ACTIVITATS COMPLEMENTÀRIES:





1er trimestre:
  • Espantaocells: amb l’estructura de l’espantaocells que tenim de cursos anteriors fer-ne un de nou amb l’aportació d’idees i materials per part dels nens i nens.
  • Menjadores d’ocells: amb diferents materials (ampolles i testos de plàstic, cordill, filferro, fruits secs i menjar d’ocell) fer diferents tipus de menjadores que apropin els ocells al nostre hort per així poder-los observar. http://blocs.xtec.cat/projectesmediambient/2009/01/08/per-fer-nius-i-menjadores-docells/



2n trimestre:
  • Nius d’ocells: construir unes caixes nius i fer el seu seguiment al llarg de la primavera. Assessorats pel Héctor Hernàndez de la Sínia del Gaià
  • Estació metereològica. Construir una petita estació metereològica amb termòmetre, baròmetre, pluviòmetre,… assessorats pel Salvi Ramon, metereòleg local. http://www.xtec.cat/~rherna24/meteo_gabia.htm


3r trimestre:
  • Decoració de l’hort amb pedres pintades: marietes, cargols, ocells ,… i tot allò que la imaginació doni de si.
  • Memòria cultural de les herbes: elaborar unes fitxes perque els nens i nenes facin enquestes a la gent gran, i no tan gran, del poble per conèixer diferents usos (culinaris, per curar, per fer estris, per jugar, per fer màgia, per jugar,..) de les plantes que podem trobar per La Riera. Basat en el projecte Herbam. http://herbam.net/ca/escoles
  • Joc de la Bioca de la maleta pedagògica “De l’hort a casa” del centre de recursos. Joc de gran format per fer al pati i amb la mecànica del joc de l’oca fer un repàs a tots els conceptes apresos al llarg del curs.
  • Visita a horts familiars de l’entorn.